Skip to main content

Akibat BERSATU Terima bekas ADUN Behrang Ketua Pemuda DAP Rasa Kecewa

Akibat BERSATU Terima bekas ADUN Behrang Ketua Pemuda DAP Rasa Kecewa
Akibat BERSATU Terima bekas ADUN Behrang Ketua Pemuda DAP Rasa Kecewa
Ketua Pemuda DAP, Wong Kah Woh kecewa kerana BERSATU Perak menerima kemasukan seorang bekas ADUN yang mencetuskan krisis menteri besar Perak pada tahun 2009.

Wong mendakwa bekas ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi, yang melompat daripada PKR untuk menyokong BN pada 2009, diterima menjadi anggota BERSATU oleh Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu hari ini.

"Kita perlu mengingatkan diri kita Pakatan Harapan (HARAPAN) bukan tong sampah untuk menerima dan menjaga mereka yang terbukti tanpa prinsip, maruah dan telah menjual kepercayaan rakyat untuk keuntungan peribadi.

"Ini adalah perkara terakhir yang patut dilakukan Menteri Besar pada hari pertama bertugas sebagai MB," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Jamaluddin ialah salah seorang daripada tiga ADUN Pakatan Rakyat (PR) yang mengisytiharkan diri mereka sebagai calon bebas menyokong sokongan BN untuk membentuk kerajaan negeri Perak pada tahun 2009.

Ini mencetuskan krisis perlembagaan Perak, yang mengakibatkan kejatuhan kerajaan negeri PR ketika itu.

Kerajaan HARAPAN Perak sekarang dibentuk selepas dua ADUN BN mengisytiharkan sokongan kepada Faizal, walaupun masih kekal dalam gabungan bekas parti pemerintah itu.

Salah seorang ADUN berkenaan, Datuk Zainol Fadzi Paharuddin, menyertai BERSATU selepas dipecat daripada Umno.

Dan untuk rekod pada tahun 2009, kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang disertai oleh 3 parti gabungan terbesar iaitu PKR, PAS dan DAP tumbang selepas sepuluh bulan mentadbir Perak selepas tiga ADUN Pakatan keluar parti dan menjadi wakil rakyat bebas yang mesra BN.

Mereka ialah dua ADUN PKR - Jamaluddin Mohd Radzi dan Mohd Osman Mohd Jailu - dan ADUN DAP Foong Hee Yit.

-->