Skip to main content

Cara Memohon Bantuan Tambahan RM500 Untuk Warga 60 Tahun Ke Atas Setiap Bulan

Cara Memohon Bantuan Tambahan RM500 Untuk Warga 60 Tahun Ke Atas Setiap Bulan
Cara Memohon Bantuan Tambahan RM500 Untuk Warga 60 Tahun Ke Atas

Cara Memohon Bantuan Tambahan RM500 Untuk Warga 60 Tahun Ke Atas

Kerajaan Malaysia Mengumumkan Kenaikan Bantuan Kebajikan Orang Tua Kerajaan Malaysia telah mengumumkan berita baik kepada semua warga Malaysia terutamanya kepada mereka yang berusia 60 tahun ke atas.

Bantuan kebajikan orang tua atau bantuan warga emas akan dinaikkan daripada RM350 kepada RM500 seorang bagi mereka yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). 

JKM merupakan sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat yang menguruskan bantuan ini.

Tujuan utama bantuan ini adalah untuk meneruskan kelangsungan dan kesejahteraan kehidupan dalam komuniti. 

Bantuan ini memberi manfaat kepada orang tua atau warga emas yang mempunyai pendapatan yang rendah dan tidak melebihi Pendapapatan Garis Kemiskinan (PGK) Purata Miskin Isi Rumah Semasa atau PGK Purata Miskin Per Kapita Semasa. 

Selain itu, warga emas yang bukan tinggal di institusi kendalian JKM atau pusat jagaan harian/berkediaman yang memberi kemudahan perkhidmatan secara percuma juga layak memohon bantuan ini. 

 Bagi yang berminat untuk memohon bantuan kebajikan orang tua, terdapat beberapa syarat kelayakan yang perlu dipenuhi seperti berusia 60 tahun ke atas, berstatus warganegara Malaysia, dan bermastautin di Malaysia. 

Selain itu, dokumen sokongan seperti kad pengenalan, salinan kad pengenalan suami/isteri/ibu/bapa/anak yang tinggal bersama, salinan sijil kelahiran anak-anak/ahli keluarga yang tinggal bersama, salinan penyata gaji (jika ada), dan dokumen-dokumen lain yang berkaitan perlu dibawa ke pejabat JKM yang berhampiran. 

 Cara permohonan bantuan kebajikan orang tua atau bantuan warga emas adalah dengan menghadiri pejabat JKM yang berhampiran dengan membawa borang berkaitan dan dokumen sokongan seperti yang disebutkan di atas. 

Bagi yang mempunyai sebarang pertanyaan atau masalah dalam membuat permohonan, anda boleh menghubungi JKM di 03-8000 8000 atau hadir terus ke pejabat JKM berhampiran anda. 

 Kenaikan bantuan kebajikan orang tua ini memberikan harapan dan kelegaan kepada orang tua atau warga emas yang mempunyai pendapatan yang rendah dan mengalami kesukaran dalam menjalani kehidupan seharian. 

Semoga dengan adanya bantuan ini, dapat membantu meningkatkan taraf hidup mereka dan menjaga kesejahteraan masyarakat terutamanya dalam kalangan golongan yang memerlukan.

youtube image

Sekiranya ada mendapat kesulitan untuk memohon, kami mudahkan anda dengan adanya khidmat bantuan . Ianya adalah percuma hanya sertai atau join group sokongan (support group) di telegram. Tekan pada butang di bawah ini untuk bergabung atau menyertai group sokongan pelbagai info dan bantuan terkini
telegram support group
-->